motorkerékpárra tervezve, persze kocsival is kivitelezhető

2023. április 08. 17:11 - Czu bácsi

így gurulunk mi

A felkészüléshez összefoglaltam amit szerintem érdemes tudni a csoportos motorozás témakörében.

Vizuális alkatúaknak a lényeg nagyon tömören:

 

És akkor részletesen , készítsd az egérgörgőt, lesz munkája bőven... :)

Motorozni jó dolog, ésszel csinálva sok örömet okozhat. Persze mint mindennek, ennek is vannak írott és íratlan szabályai. Az írottat KRESZ-nek hívják, az íratlan, de motorosok közt elfogadott szabályok és elvárások ismertetése lenne a feladat, összefoglalva az elmúlt évek tapasztalatait, azaz motorozás csoportban, viselkedés a túrán.

 

Felkészülés

Sokan nem is foglalkoznak a következőkkel, pedig nagyon is fontos dolgok. A felkészülés általában kimerül abban, hogy felöltözünk az időjárásnak megfelelően és igyekszünk elérni a találkapontra. Nagyon fontos, hogy meggyőződjünk motorunk állapotáról, a túrára jelentkező motorfajtákról, a várható utazósebességről, a túra jellegéről (nyugis barangolás, kanyarvadászat), és nem utolsó sorban az útvonalról, annak nehézségéről. Ezek függvényében rögtön kiderül, nekünk való-e a megmozdulás az adott csoporttal. Nem árt vinnünk elegendő folyadékot magunkkal, lehet órákat kell rostokolnunk műszaki hiba, vagy baleset miatt. Ha külföldre megyünk ne felejtsük el kiváltani a kötelező biztosítás mellé az igazoló zöldkártyát, esetleg nemzetközi jogosítványt (célországtól függ). Ha a találkapont nem üzemanyagtöltő állomás, ne feledkezzünk meg előtte teletankolni!

 

Gyülekezés

Érkezzünk pontosan az indulási helyre, a késedelmes indulás befolyásolja az egész további túrát. Lehetőleg egy csoportban gyülekezzünk, hogy ne kelljen "riadólánc" indulás előtt. Használjuk ki a parkolóhelyet, álljunk olyan szorosan, ahogy csak lehetséges. Ne akadályozzuk a többi közlekedőt a parkoló használatában. Ha van elképzelésünk a sorban elfoglalt helyünkről, úgy álljunk meg a parkolóban is. Melegen ajánlott a túravezető és a biztosítók motorjait nem elbarikádozni... :)

 

Fontos!
Általános viselkedésünkkel nem magunkat, hanem az egész csoportot minősítjük !!!

 

Szerepek

Nem fogok angol szakkifejezésekkel dobálózni, ezt megtartom a különcöknek...
A menet elején halad a túravezető, mögötte a biztosítók (amennyiben szükséges), utánuk a résztvevők, majd a záró.
Mint említettem a túravezető halad elöl, ez mondjuk logikus, hisz a résztvevők nagy részének fogalma sincs pontosan merre megy a menet, de ez nem is baj, ők csak jól szeretnék érezni magukat. A túravezető felelős az útvonal tartásáért, Ő határozza meg az utazósebességet. Vegyük figyelembe, hogy a sor elején lassabban haladnak, pontos "függvény" nincs a sebességváltozásra, a tapasztalat szerint 30 motornál akár 20 km/h is lehet az eltérés! A túravezető dolga biztonságos parkolót keresni baj esetére, ne álldogáljunk az út mellett, ha nem muszáj.
Nagy segítségére vannak a túravezetőnek a tapasztalt biztosítók, igaz nem szabályos a tevékenységük. A lényeg nem a csapat minden áron előrejutása, hanem annak együtt tartása! Az útzárásokat általában tolerálják az autósok, de ne tartsuk fel őket feleslegesen. A résztvevők segítsék a biztosítók előrejutását lehúzódással, hogy a következő fordulókor is végezhessék a munkájukat.
A résztvevők dolga a legegyszerűbb: gyönyörködni a tájban, lógatni a lábukat, de közben tartani a tempót, elengedni a gyorsabbakat, és figyelni egymásra. Bizonyos helyzetekben a bátrabbak az elmaradó biztosítók helyébe akarnak lépni, de ettől óva intenék mindenkit. Egyrészt összezavarja a többieket, másrészt felbontja az alakzatot, balesetveszélyes helyzeteket okozhat.
A záró ember feladata kettős, egyrészt jelzi a menet végét, hisz Ő van leghátul, másrészt figyeli a lemaradókat és segít nekik, ha szükséges. Ha a záró nem látható, ott biztos történt valami nem kívánatos. Jelenléte nem csak a túravezetőnek és a biztosítóknak ad információt, hanem az esetleg gyorsabb, a menethez hátulról közeledő járművek figyelmét is fel kell hívnia, jelezve, hogy motorosok nagyobb csoportja van előtte.

 

Elindulás

Legyünk készen időben, ne a morcos tekintetek kereszttüzében kezdjünk öltözködni és ne a túravezető indulási jelére kezdjünk neki a szendvicsünknek, vagy gyújtsunk rá. Ha vannak biztosítók engedjük előre őket. Igyekezzünk mielőbb kijutni a parkolóból, adott esetben a lehető legrövidebb ideig tartsuk fel a forgalmat.

 

Haladás, Alakzat

Már egy kisebb csoport is zárt alakzatot kíván, nincs veszélyesebb a szellősen motorozók közé bevágódó előző autósnál. Hogy miért pont "zippzár"? Ajánlott ugye két motor között legalább egy, de inkább két motornyi követési távolság; ez értelemszerűen a sebesség függvénye. Ha az egymás mögött motorozók nyomvonalát felváltva kitoljuk a sáv két szélére, akkor elegendő kb fél motor távolság az előttünk haladó, a sáv másik részét használó társunk mögött, veszély esetén így is lesz legalább két motornyi távolságunk a velünk egy sávrészben motorozó, előttünk haladó motoroshoz képest. Lehetőleg tartsuk az előttünk haladó sebességét, hogy ne legyenek lukak, amit az agresszívabb autósok kihasználhatnak. Ha mégis autó kerül a motorok közé, hagyjuk elmenni békében.
A menet sebességét a túravezető határozza meg, ha úgy érezzük nem tudjuk, vagy nem akarjuk tartani azt, úgy inkább engedjük el a többieket és maradjunk le. Ne előzgessünk, tartsuk a kiválasztott helyünket! Egyrészt baromi veszélyes, másrészt ha te pozíciót váltasz, akkor mindenkinek kell mögötted. Ajánlott a kisebb teljesítményű motorokkal a sor elején haladni, úgyis ezek határozzák meg a sebességet. Ne csak előre meredjünk, figyeljük a tükörben a mögöttünk történő eseményeket, ha biztosító, vagy előző jármű érkezik, akkor lehúzódással segítsük elhaladni. Ha egy kereszteződésben, vagy lámpánál leszakad a sor, igyekezzünk felzárkózni, de nem kell pánikba esni, a többiek jelzik a vezetőnek, aki lassít, vagy félre is áll a menettel, hogy bevárja a lemaradókat. Mindenesetre nem árt felírni a túravezető telefonszámát indulás előtt (ha a túrakiírásnál nem látható, akkor kérdezzünk rá). Mindenki tartsa be a KRESZ szabályait, az hogy csoportban közlekedsz, nem jogosít fel a szabályszegésre. Ha probléma van (műszaki hiba, esés, stb) menjetek tovább, max 1-2 ember maradjon segíteni, a túravezető meg fogja találni a parkolásra alkalmas helyet.

Gondolom mindenki hallott már az ideális ív fogalmáról. Ez elméletben és versenypályán működik, de közúton, különösen hazánk ramaty útjain csak álom. Mindig az adott körülményekhez megfelelően vezessünk, de a saját módunkon. Egy túraendúrós meg se érzi azt a huplit, amin egy szpídes már kitöri a csuklóját. A lényeg: ne bosszankodjunk, ha pl. elrontottunk egy kanyart, főleg ne menet közben töprengjünk, hogy mit rontottunk el. A gondolkodásra ott vannak a pihenők, menet közben az útra kell koncentrálni. Ha pedig sikerül összefűznünk néhány kanyart egy szép ívvé, akkor veregessük meg a vállunkat gondolatban, de ne is akarjunk közúton ennél többet.

 

Fontos!
Kanyargós, beláthatatlan részen nincs alakzat, szépen libasorban tessék közlekedni!

 

Párhuzamos közlekedésre alkalmas úton (autóút, autópálya):

Az gondolom egyértelmű, hogy a csoportban közlekedő motorok biztonságosan egyfajta menetoszlopként tudnak haladni, ez minden résztvevőtől figyelmet igényel, mind az előtte, mind a mögötte haladók tekintetében. Egy sávos úthoz képest több sávos úton haladva ezt a figyelmet ki kell terjeszteni a szomszédos sávokban közlekedőkre is. Problémát a sávváltás okozhat, pl előzéskor. Az előzés koreográfiája a következő: a túravezető a bal irányjelzővel jelzi a szándékát, a mögötte haladó motorosok követik példáját, szépen sorban villognak az indexek; elér a jel a menet végére, a záró motoros meggyőződik arról, hogy nem érkezik-e gyors jármű, majd végrehajtja a sávváltást, mintegy biztosítva az utat a többieknek; a túravezető látja az átsoroló zárót, megkezdi az előzést, a többiek pedig szép sorban követik. A visszasorolást a túravezető kezdeményezi, amint biztonságos visszatér a szélső sávba, a többiek pedig követik, amint lesz helyük. Ne kezdjünk egyéni akciókba, azzal csak zavart keltünk, várjuk ki a sorunkat!

 

Jelzések

A túravezető legegyszerűbben kézjelekkel kommunikálhat a többiekel, ami persze csoportonként változhat.

Az elterjedt, általam is használt általános jelzések a következőek:
lazán tartott kar lefelé néző és pumpáló mozgást végző tenyérrel --> LASSÍTS
lazán tartott kar felfelé néző és legyintő tenyérrel --> GYORSÍTS
kinyújtott mutatóujj fejmagasságban --> FIGYELEM
menetirányra merőleges nyitott tenyér fejmagasságban --> ÁLLJ
kinyújtott mutatóujj fejmagasságban köröz --> MEGFORDULÁS
lazán tartott kar előre felé söpör --> ELŐZZ MEG
nyitott tenyérrel magunk mögé legyezünk --> GYORS JÁRMŰ ÉRKEZIK, ENGEDJÜK EL, HÚZÓDJ LE
menetiránnyal párhuzamos nyitott tenyér fejmagasságban menetirányban előre-hátra mozgatva --> FEJLŐDJ LIBASORBA
menetiránnyal párhuzamos nyitott tenyér fejmagasságban a menetiránnyal merőlegesen mozgatva --> FEJLŐDJ ZIPPZÁR ALAKZATBA

Ha előzéskor az előttünk haladó kinyújtja oldalra a karját, ezzel azt jelzi, hogy szabad az út, előzhetünk mi is. Kis hazánk útjai bővelkednek a kátyúktól, néhány helyen sajnos szinte csak azok vannak. Persze nem csak úthiba lehet előttünk, a mezőgazdasági gépek összesarazhatják az aszfaltot és az úton kimúlt állatok sem tűnnek el maguktól. Figyelmeztessük a mögöttünk haladót a veszélyre az adott oldalra a föld felé mutatva. Jobbra ez macerás lehet, hisz gázelvétellel jár, helyette használhatjuk a lábunkat is, ami kondigyakorlatnak sem utolsó. Hasalós motort vezetők a köszönést is lábbal szokták intézni, ezt nem bunkóságból teszik, nekik a kézzel intés felér az egykezes fekvőtámasszal.

 

Megérkezés

Legyen az végcél, vagy csak egy köztes benzinkút, igyekezzünk a "Gyülekezés" pont alatt leírtak szerint viselkedni. Ajánlott a menetben elfoglalt helyünk szerint parkolni, hogy ne legyen keveredés induláskor. A túravezető feladata a parkolóhely kijelölése, ajánlott az általa javasolt parkolási rend követése. Ha tankolásra kerül sor lehetőleg akkor is tankoljunk, ha még elegendőnek véljük az üzemanyagunkat, ne kelljen miattunk esetleg felesleges megállót beiktatni. Nem véletlenül vannak kijelölve az üzemanyagtöltő pihenők.

 

A sebességről

Túráimon próbálok a leglassabbhoz igazodni, de azért a sebességhatárok közelében tanyázni. Az éppen aktuális sebesség természetesen változik az időjárás és az útviszonyok függvényében is, tehát esőben visszaveszünk és Nógrád zergebaszta útjain sem megyünk 90-el. Részemről a motorozás kirándulás és nem verseny. Ha túl nagy, vagy túl kicsi a tempó, akkor ne vállald túl magad, vagy ne bosszankodj, inkább húzódj le, engedd el a többieket, majd jelezd a zárónak, hogy ez neked így nem felel meg, majd menj utadra a saját tempódban. Ez nem ciki, nem égő, senki nem fog ezért a szemedre hányni. Ha viszont maradsz, akkor tartsd magad az adott túra elvárásaihoz! Ezen elvárások közlése a túravezető feladata.

 

Az autósokról

Ejtsünk pár szót a négy keréken közlekedőkről.

A leírtak mind személyes tapasztalatok. Tudom, hogy ki fogom verni pár embernél a biztosítékot, nem akarok senkit megbántani, mindig van kivétel.

Mivel viszonyítunk, a referencia modell legyen a normális autós, aki tud vezetni, a sebességhatárok közelében tanyázik, dinamikusan közlekedik, tudja mi történik körülötte, képben van, megfontolt, szóval kiszámítható.
Érdemes az ilyen szélárnyékában maradni, felvenni a ritmusát, nem kell mindenáron erőltetni az előzést, sokat úgysem nyerünk vele, és néha nem árt elénk egy felderítő.

Az egyik véglet a versenyző. Mindig siet, persze a megengedett sebesség többszörösével akár. Távolról is jól észrevehető a szélvédőn a sztrítrészing matrica, néha akkora, hogy ki se lát tőle. Két centire áll bele a seggedbe, villog ezerrel, több sávos úton már csak a látvány kedvéért is cikázik. Személyes sértésnek veszi, ha meg akarod előzni. A megoldás: el kell engedni, had tomboljon.

A másik véglet, a mazsolák családja igen népes, emeljük ki családfájuk néhány ágát:

"a spórolós"
Általában a megengedett sebesség felével/kétharmadával halad, szerinte így ócsó. Ha közelítünk felé igen segítőkész, néha ijesztő ahogy próbálnak lehúzódni, majd leesve az úttól. Tömeges előfordulásuk esetén hipp-hopp kilométeres oszlopokat generálnak, mivel a normál autós is bele esik a csapdába és - mivel nem akar bajt - a konvoj része lesz. Könnyen előzhetők.

"az anti-kanyarvadász"
Egyenesben lehetetlen elmenni mellette, minél jobban közelítesz felé, annál inkább tolja neki, majd a kanyar előtt szinte állóra fékez. Nehéz dió, kigyorsításkor lehet esélyünk.

"a fosós"
Belengi a fékbetétszag, szinte le se száll a pedálról, az autószerelők álma. Mindenért fékez, de sosem erőteljesen, csak mintha rajta felejtette volna a lábát a pedálon. Félnek minden útszakasztól, ami nem belátható. Nem haladnak gyorsan, előzésük könnyű, de azért ne hozzuk rájuk a frászt.

"kalapos Skodás"
A korszaknak megfelelő népautóban fordulnak elő, napszaktól függetlenül mindig fejfedőben, svájci sapkától a rodeókalapig bezárólag. Jellemzően idősebb korosztály, de abszolút rutintalanok. Kígyózó mozgásuk miatt kiszámíthatatlanok, nagy oldaltartással kerüljük ki őket.

"fogalmatlan idióta"
Azt se tudja hol van, süt róla a bizonytalanság, de ettől függetlenül mereven tekint előre, de csak előre, környezete egyéb részeiről tudomást se vesz. Pár száz méterrel a kanyarodás előtt kirakja az irányjelzőt, nem számít ha van addig még öt utcasarok, és az se meglepő, ha balra jelezve jobbra fordul. Nagy tempókülönbség és oldaltartás ajánlott.

"a hétvégi autós"
Hétköznap jó a tömegközlekedés, de valahogy ki kell jutni szombaton a telekre. Általánosságban rutintalanok, de meg se próbálnak fejlődni, minek azt, így is el lehet jutni A-ból B-be...

"a hullámlovas"
Ok nélkül gyorsít, majd lassít, általában a szükséges ellenkezőjét teszi. A gázzal játszanak, csak a távolság változása tűnik fel, a féklámpájuk nem.

Ne hagyjuk ki a sorból az egyszerűen alkalmatlant, akinek statisztikának kellett volna lennie, de inkább fizetett a vizsgán. A járművezetés összetett feladat, melyre nem mindenki képes.

Vannak persze kivételek, akiknek kijár a türelem: a kezdő, aki vállalja és ki meri tenni a "T" matricát.

 

Tapasztalat és tudás

A tudást meg lehet szerezni tanfolyamokon, a tapasztalatot nem. Hiába tudod mit kellene tenned, ha nem vagy képes alkalmazni. Egy megoldás van csak, motorozni, sokat. És egy fontos dolog: a motorod sokkal többre képes, mint azt gondolnád!

 

Címkék: infó
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://minikukturak.blog.hu/api/trackback/id/tr5118078574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
motorkerékpárra tervezve, persze kocsival is kivitelezhető
süti beállítások módosítása